måndag 7 december 2015

DIY: Julbollar av papperssnören

Gjorde små bollar av papperssnören i svart och vitt. Tekniken är den samma som för lampan i vardagsrummet.



Köpte små vattenballonger. Blandade ihop papperslim med vatten i en glasskål. Papperskålarna för glass är perfekt storlek för papperspyssel (hos oss används papperstallrikar och skålar främst som palett eller skål för lim och färg). Klippte ut passlig längds trådstumpar. Längden tog jag lite på måfå, men är man osäker kan man testsnurra en först. Längden var ca 3 m. Sänkte ner en snörstump i taget i lim-vattenblandningen och började linda. Den sista snörstumpen satt jag fast med en klädnypa. En bit tejp hade säkert fungrat lika bra. Till sist strödde jag på lite svart eller vitt glitter. Lätt bollarna torka, men flyttade på dem med jämna mellanrum för att torka bort överflödigt lim.




Lät bollarna torka till kvällen. Hade varit bättre att låta dem torka lite längre, men var rätt så otåligt. Första bollen pickade jag med en nål och den trycktes lätt ihop. Resten lättade jag först på lite med att lätt pressa in ballongen på olika ställen före jag späckte ballongen. Lampan gjorde jag med en färskfolie på insidan, så spräckandet var mindre riskabelt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...