torsdag 10 september 2015

Trädgården: Höstkänslor

Visst är hösten vacker på sitt eget lilla sätt. Allting är så klart och skarpt på något sätt. Som om alla färger skulle bli extra starka pga kylan som fångar dem. Men, gärna hade den fått vänta ännu lite till...


Så småningom är det dags att packa ihop allt på gården. Hämta in örter, ta in tomaterna och mogna, slutföra alla halvfärdiga projekt och klippa aroniabuskarna. En hel del hade jag gärna ännu gjort, men bra att ha något att göra nästa år.


Så småningom blir det dags att vända blicken till insidan av huset och fundera vilket projekt som åtas till nästa. Kanske sovrumshyllan eller lampa till vardagsrummet. En massa finns att välja mellan. Fast ännu känns det inte riktigt som om jag skulle vara färdig att välkomna hösten och flytta in.


Många av mina blommor borde tas in till vintern, så borde förbereda en plats åt dem. Då det blir första året jag prövar övervintra blommor blir det lite spännande att se hur det lyckas. Pelargoner, anemoner, dalior osv skall hitta in. Lavendeln får stanna ute och hoppeligen överleva.


Två små grönväxter köpte jag hem för att lite locka in mig igen. Fast tyvärr har jag inte ännu riktigt funnit mina gröna fingrar inomhus. De mesta klarar inte av hettan av värmebatterierna och kylan vid fönstren. En av mina tomatplantor från växtvitrinen fick flytta in i vardagsrummet och hänger nu fast i gardinstången. Inte vidare vackert, men de lär inte klara sig länge oberoende. Hoppas dock tomaterna hinner bli röda innan de faller av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...