onsdag 23 september 2015

Hemlagad lingonsylt

I vår familj finns det en enda sylt som vi äter massor av  och det är lingonsylt. Har lagat äppelsylt och andra konserverade röror, men endast lingonsylten tar slut under vintern. Tur nog har vi ett kallt förråd för sylten, så förvaring är inget problemet. I år hann jag dock endast plocka 2 kg lingon, så hoppas det räcker en stund...


Bären plockade jag på veckoslutet på lande tillsammans med min mor. Det växer en hel del lingon vid sjön, så vi behövde inte gå långt. Runt om växer även blåbär, havtorn och olika sorters vinbär, så det finns en hel del att plocka. Barnen stod vid havtornbusken och mumsade, vilket överraskade mig. De plockade även en hel del lingon och satte dem på strån.




Lagade i år lingonsylten enligt ett recept från Rutiga kokboken. Hoppeligen blir det inte för sött, för sockermängden var helt otrolig. Har utvecklat ett eget system för mitt syltkokande. Brukar täcka in köksbänken med en stor mörk handduk. Därefter täcker jag handduken med smörpapper. På så sätt har jag en värmetålig yta som klarar av lite röda fläckar. Medan jag kokar sylt, kokar jag även burkarna i en annan kastrull och radar fram på handduken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...