onsdag 9 september 2015

DIY: Prototyper

Ibland är det roligt att testa vad man kan göra med lite udda material. Göra något konstigt som man inte ämnar spara. Lite slöseri är det kanske. Men, sen igen så kan man komma på något nytt och roligt. Speciellt spännande är det att pröva material eller verktyg man inte användt tidigare. Den här gången testade jag material som alla känner till, men prövade vad annat man kunde göra av dem.

Först tog jag en hög limpinnar och borrade hål i vardera enda. Därefter prövade jag trä pinnarna turvis med olika sorters kulor på en metallvajer. Var nyfiken på att se ifall helheten kunde bli snygg. Med mindre kulor kunde helheten bli till en lykta eller dylikt, men pinnarnas form och längd störde ännu lite. Blir att tänka lite vidare före jag prövar en ny kombination. Tätare pinnar såg bättre ut.


Idag körde vi en snabb sväng via järnaffären. Har planerat göra en kulram en längre tid, men då jag inte hittat lämpligt material har tanken blivit på hyllan. Nu traskade vi förbi hyllor för torkskåp. Perfekt! Stadiga och tunna metallpinnar. Köpte en hem och testkörde. Kulornas hål var precis rätt storlek. Nu måste jag dock köpta lite mera kulor och trälister, då de redan mystiskt försvunnit till andra projekt...


 Det roliga med att göra prototyper är att det är lätt att ha barnen med. Borrade ett likadant set pinnar åt båda barnen. De fick varsin rulle med järntråd och så hade de sina egna kulor. Vips hade de även gjort något grannare varianter med guld- och silvertråd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...