måndag 21 september 2015

DIY: Hemlagad blomkruka

Väntar med spänning på att se hur krukan klarar av vintern.


Då terraskanten är rätt så hög, bestämde vi oss för att bygga en kruka längs med kanten. Tanken är att hindra att man i misstag sätter stolen för nära kanten och vippar bakåt. Resten av terasslängden kommer att få en trappa i samma virke som terassen.

Krukan byggdes av block menade för innerväggar. Då min man just byggt källarväggen med samma material, var det bara att fortsätta på samma sätt. Grävde ut en passlig grop och mätte ut ett avstånd som var delbart med 30 cm eller 60 cm enligt blockens längd. Krukan blev 2 m 40 cm för att inte ta slut mitt i en terassplanka och för att det såg bäst ut.


Svårast är förstås att få allt vågrätt och lodrätt. Första varvet gick långsamt. Andra for med fart. Min man satt armeringsjärn och block som håller ihop helheten. Därefter blandade vi en massa betong och hällde i.


Ännu ska krukan få torka. Därefter ska insidan få ett tunnt styroxlager och fyllas med grus och mylla. Utsidan ska rappas och målas för att passa ihop med sockeln. Röret inne i krukan är min mans hobbyprojekt... får se om det blir något eller inte ;)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Såg din hemmagjorda kruka och blev nyfiken då jag är på jakt efter ideér! Hur blev krukan med puts och färg? Klarade den vintern?
    Hälsningar
    Maria

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...