onsdag 1 april 2015

DIY: Maskeradkläder

Påskhare och trollkarl



Klockan var redan halv sju, då jag i sista minuten hoppade in i Eurokangas. Hade träning med jobbets bänd tills dess. Hade lovat barnen dräkter, men inte kommit ihåg att jag hade program. Tanken var att bara hinna sy en hardräkt och köpa en dräkt åt gossen. Köpte naturvitt collegetyg (1 m) och resor (30 cm). För insidan av huvan (och öronen som inte blev av) köpte jag rosa trikå tyg. Dessutom släpade jag hem en massa jag inte skulle...


Efter att ha rusat runt i fem butiker och allt började stängas insåg jag att jag inte skulle få en färdig dräkt åt gossen. Körde hem och tömde källaren på svart tyg och hittade ett perfekt glansigt grått ett. Tyget var helt skruttigt, men kanske det passar en trollkarl.



Tog en av tösens collegeklänningar och vek den på hälft. Därefter ritade jag ut halvan på tyget, så att jag gjorde den lite bredare, lite längre och mera bollformad. Då jag inte hann tvätta tygen, satsade satt jag lite extra för säkerhets skull. Klippte även ut öron, men tösen meddelade att hon ville använda de jag gjort i filt. Huvan kopierade jag från dinosauriedräkten jag sytt, men laga den lite större. Sydde ihop alltsammans medan barnen åt kvällsvard. Tösen fick prova den medan hon borstade tänderna. På natten sydde jag resten på plats. Svansen rev jag loss från en tomtemössa.


Gossen mantel gjorde jag helt på måfå medan han sov. Lagade en helt fyrkantig huva. Klippte ut en bit tyg och gjorde några sex ganska stora veck runt för att få den att sitta bättre och för att få den att passa ihop med huvan. Till tillade jag två silkesband. Helheten gick på nolltid medan jag såg på ett dokument. Såg inte hur slutresultatet satt på gossen före nu ikväll. Var rädd att den skulle vara för lång. Modellen blev faktiskt riktigt bra :) Snabbaste syprojekten hittills


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...