måndag 27 januari 2014

Fågelklänning av restbit

Vad syr man åt gossar? Det börjar bli ett stort problem då tösen får kläder på löpande band. Försökte gräva igenom tygerna, men kom inte på något. En till mössa? Byxor kanske?

Tösen, hon fick en till klänning. Hon behöver egentligen inte en enda till, men då man får ett så fint tyg av en vän (tack Camilla!!), så kan man ju inte låta blir. Måste dessutom medge att nästa ligger halvfärdig på sybordet. Den kräver ännu lite planering för att bli som jag tänkt. En paus brukar hjälpa då man inte kan bestämma sig.

Den här blev även ett litet experiment. Hade först tänkt sy den lite annorlunda, men så ändrades planen då klänningen redan var delvis ihopsydd. Slutresultatet blev en ganska enkel klänning med rosetter på axlarna. Då tyget är mönstrat får modellen gärna vara enkel.


Modellen är enkel att sy. Nedre delen är en jämn tub som jag skrynklat ihop och sytt fast i övre delen. Skrynklet brukar bli jämnast om jag först syr med ett långt stygn, delar upp tyget i lika långa områden som jag nålar fast i övre delen och sedan först spänner åt det långa stygnet. Övre delen syr jag i två delar. Först syr jag sidorna och lämnar en hel del extra tyg upptill. På så sätt kan man ändra och malla övre delen. Den här övre delens modell förlåter mycket, då man knyter ihop allt med rosetter. Den kräver dock en hel del tyg.

Stackars lilltösen ser så spinkig ut i klänningen. Hon har inte fått i sig mat på flera dagar och det börjar nog synas. Känns bra att kunna göra henne lite glad med en ny klänning då hon inte mått så bra. Hon hade på sig den två dagar i sträck, vilket är ovanligt. Helst vill hon ha nytt varje dag. Vem vill inte det ;)

Vad skall jag sy till nästa då? Kanske borde jag sy mina egna klänningar färdiga istället. Men, tyvärr är det lite svårare då min provdocka tycks ha krympt... Sybordet lockar då det är nyuppriggat, men med två barn hemma (och en gosse som är allt annat än sjuk) lär det få vänta till kvällen.

4 kommentarer:

  1. Så fin klänning och tyget underbart! Ja det där med att sy till killar är svårt. Skjortor gillar jag men det är inte något som de vill ha på sig till vardags. Lättare med åren blir det inte heller.

    SvaraRadera
  2. Tack! Tyget passar perfekt åt tösen, då honä älskar fåglar.

    Byxor är kanske det enklaste och fiffigaste åt pojkar då det är svårt att hitta sådana som sitter bra i butiken. Men, de är inte riktigt lika lätta att variera som klänningar. Vill helst inte sy likadana varje gång och heller inte sy sånt man hittar i butiken för en billig slant.

    Satt under kvällen och funderade på olika alternativ. Jag tror det får bli en maskeraddräkt. Inte kanske så praktiskt, men gör honom lika glad som syster då hon får klänningar :)

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny! Jag har kommit på en fin ide', du kan ju sy en "kotelomekko" åt din mamma!

    SvaraRadera
  4. Heh, just så :) Int är det helt omöjligt...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...