onsdag 15 januari 2014

DIY: Tösens egen docka

Fortsätter med temat "tösens egen", då vi på sista tiden hunnit pyssla en hel del med tösen. En docka tösen själv skulle på planera och vara med och laga har länge varit på tankestadie. Nu körde vi via tygbutiken där tösen själv fick välja vilket tyg dockan skulle lagas av. Rosa blev det. Därefter fick hon själv rita en docka med en tavelkrita och hjälpa nåla den. Hon klippte även ut den och så tillade jag små hack för att se till att dockan ungefär blev slät.


Tösen fick sitta i famnen då jag sydde och även hjälpa styra tyget, lyfta på foten och trycka på knappen för trådfästning. Vändandet av dockan var ett knepigt skede. Försökte förklara att armarna och benen bör vara lite tjockare, men det blev ändå lite väl smalt för att komma lätt undan. Fint blev det i alla fall. Då tösen såg dockan rätt väg frågade hon mig varför vi sytt dockans huvud så snett. Då det var sytt enligt linjerna ville hon rita om det och tog till hjälp ett decilitermått.

Vi fyllde dockan med vanligt vadd. Tösen plockade ut små bollar, men då hon inte fick den in i armarna började hon hellre dekorera dockan. Till sist delegerade hon fyllandet åt mig. Så jag fyllde och sydde ihop dockan och stack in den i hennes famn medan hon sov.


Nästa dag blev det att dekorera dockan. Hade en massa överlops pärlgarn som fick duga som hår. Själv hade jag föreställt mig ett gult hår då tösen önskat ett och då jag hade en massa gul tråd. Men, när tösen såg mitt pärlgarnsförråd blev det lite omändring i planen. Det blev lite av allt. Min uppgift var att trä på önskad färg på nålen. En nål trädde även tösen på för att bevisa att hon kan. Därefter sydde tösen håret på plats och knöt ihop trådarna. Med textiltusch målade hon ögon, mun och näsa.


Nästa projekt blir att sy lite kläder åt dockan. Än så länge får en gammal dockskjorta duga. Dessutom har dockans hår blivit borstat och hela dockan uppyntad med varierande satinband och hårband. På bilden under presenterar tösen stolt sina två mjukisar, sin Bääbää och sin docka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...