onsdag 29 januari 2014

DIY: Leksakslådor och parkeringsplats av filttyg

I gossens rum finns en hylla för leksaker, men då leksaker sällan hålls i någon snygg ordning i en hylla behövdes det korgar eller lådor åt leksakerna. Tösen kommer att få trälådor. Lät gossen testa dem en tid, för att konstatera att han behöver mjuka lådor. Alla andra orsakar hack i golvet då han bär omkring dem och fäller dem. Så materialet fick bli filt. Svart för att passa i färgskalan.


Köpte en hel del tjockt filttyg och klippte ut dem. Testade nåla ihop dem och förminskade därefter dem en hel del då de breddade ut sig mera än jag väntat. Broderade in texter på basen av vad jag tänkt att skall förvaras i dem. Därefter tillade jag lite lim med limpistol och några stygn med nailontråd. Efter en tids bruk tänker jag jämna ut kanterna. Men, tror den lite kommer att ändra form, så gör det inte ännu.


Gossen hjälpte med tygklippandet. Han tyckte dock inte det var lika intressant som att parkera bilar längs med kanterna av tyget. Så, då det blev över lite tyg, ritade jag in parkeringsplatser åt honom. Det visade sig bli en väldigt pop lekmatta. Han är inte värst intresserad av att köra på en bilbansmatta, då tågbanan är mycket roligare för det. Men att parkera bilar överallt, det älskar han. Då leken var i full gång tappade tösen intresset för sin film och kom med i leken. Mattan är nu på sybordet, då jag tänker brodera in parkeringsplatserna.


Enda stora felet med svarta filtlådor är att allt smuts syns på dem. Då vi bor på ett bygge finns det en hel del av den varan. Får alltså vänta och se hur bra det fungerar i praktiken. Dessutom tar väl bygget i övre våningen slut... nångång :)

1 kommentar:

  1. Hej!
    Verkar vara precis den filtsorten jag söker..vart hittade du den? Jag hittar bara den sladdriga sorten...

    mvh Emma

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...