söndag 19 september 2010

Färdigblivningsfest

Så blev det äntligen en diplomingenjör av mig. Gjorde mitt diplomarbete med flickan i magen och under förra vintern. Sista tenten avlade jag i mars och sista programmerinsuppgifterna i juni. Förra veckan sökte jag mitt betyg och på veckoslutet firade vi det med vänner och syskon. Fick en massa fina gåvor av gästerna, tack för det :)



Vi bjöd på matbuffe med både rökt sik, höna och gris med fransk potatissallad och smått gott så som oliver och feta. Även om det känns viktigt att bjuda på god mat med dricka till, känns det ännu viktigare att bjuda på något gott till efterrätt. Den här gången körde jag med en vitchoklad-cheesecake och äppelpaj av egna äppel. Kakan var riktigt lyckad, ett recept jag varmt rekommenderar. Hittade de i senate Talo & Koti. Hade sett fint ut med t.ex. en chokladfjäril och bokstäverna "DI" på, men pga tidsbrist följde jag receptet och strödde över Marianne crush. Kanske jag gör det nästa vecka då mina mostrar kommer på besök. Kakan var lätt att veva ihop, men lite svårare att ta ur formen. Skulle ha behövt bakplåtspapper runt kakan för att få den att lossna snyggare. Nu fick jag lossa den med en kniv.




Vitchokladkaka

Botten:
150 g Digestive-kex
120 g smält margarin
1 msk citronsaft

Fyllning:
2 dl vispgrädde
200 g färskost, naturell
100 g vitchoklad
2 ägg
1,5 dl socker
2 tsk vanillinsocker
4 gelatinblad

Ovanpå
Marianne Crush

Börja med att klippa ut en rund bakplåtspappersbit som passar in på bottnen av kakformen. Krossa kexen, blanda ihop ingredienserna för bottnen och tryck ut degen på bottnen av formen.

Sätt gelatinbladen i kallt vatten för minst fem minuter. Vispa upp grädden och sockret. Sära åt äggvitorna frän -gulorna. Smält chokladen och häll i den, äggulorna, färskosten och vanillinsockret i den vispade grädden.

Vispa äggvitorna i en skild skål till ett skum och tillägg dem i resten av fyllningen. Kläm ur vattnet ur gelatinbladen. Koka upp en par matskedar vatten och smält bladen i det. Tillägg dem i fyllningen och vispa.

Häll fyllningen i formen. Strö över Marianne Crush (eller alternativt då du bjuder på kakan) och låt formen stå i kylen över natten. Man kan även frysa ner kakan. Den smälter på någon timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...